Integracja Sensoryczna
Integracja sensoryczna jest procesem, który organizuje
informacje płynące do mózgu z różnych zmysłów: wzroku, słuchu,
węchu, dotyku, równowagi. To właśnie dzięki temu procesowi nasze
napięcie mięśniowe jest prawidłowe, potrafimy skoordynować ruchy,
nauczyć się nowych dyscyplin sportowych, a będąc w głośnym miejscu
skupić się na przykład na pisaniu, a nie zatykaniu uszu, by odciąć
się od hałasu.
Terapia Integracji Sensorycznej (SI)
Terapia integracji sensorycznej (SI) ma na celu nauczenie dziecka adekwatnego reagowania na bodźce dopływające do niego zarówno ze świata zewnętrznego jak i z ciała. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom dziecko może poprawić sprawność motoryczną, koordynację ruchów, uwagę i koncentrację czy samoświadomość, a także funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.
Jakie objawy mogą świadczyć o występowaniu zaburzeń w zakresie
integracji sensorycznej?
- Dziecko unika zabaw na zjeżdżalniach,
huśtawkach, drabinkach itp.,
- cierpi na chorobę lokomocyjną,
- nie lubi gier i zabaw sportowych, ma
kłopoty ze złapaniem piłki,
- jest niezgrabne ruchowo, myli strony
prawo-lewo,
- ma opóźniony rozwój mowy, obniżoną
percepcję słuchową i wzrokową,
- jest nadwrażliwe na pewne dźwięki,
- ma trudności w nauce czytania i pisania,
- jest nadpobudliwe ruchowo,
- ma trudności z koncentracją, z trudem
zapamiętuje,
- negatywnie reaguje na bodźce dotykowe –
nie lubi chodzić boso, nie lubi mycia włosów, czesania, podczas
mycia zębów pojawia się odruch wymiotny.
Jeśli zauważysz u swojego dziecka powyższe objawy, są one
wskazaniem do konsultacji z terapeutą SI.